måndag 27 juli 2009

Om böcker


30

Köpte mer än 30 ryska klassiker på en loppis,
i en lada. Oöppnade från 60 talet.
Varför har folk litteratur som de
inte ens försöker läsa?
Litteratur är ingenting fint,
det är som mat,
man skall konsumera,
äta och skita ner sidorna med flottiga händer!
Sitter i en svart polotröja gröna manchesterbyxor och hängslen framför en liten skärm, ett halvt bibliotek bredvid mig, men "hatar";
stroppiga svartklädda typer från södermalm.
De vågar inte se att de inte är finare än andra.
Du kan läsa Strindberg, Kafka, Kalle Anka eller Harry Potter. Jag bryr mig
inte. För mig handlar det inte om vad du läser.
Jag bryr mig om hur du ser på dig själv och andra.
Jag umgås hellre med en alkoholiserad men en varm människa,
än någon kulturradikal som tycker det är synd att Sovjet pulviriserades.
Det handlar om inställning.
Antingen tycker du att du är bättre än andra; eller så inser du att du är människa, och lika mycket värd som andra. Skratta du gott åt de obildade, som säljer ryska
klassiker för 5 kr styck. De skrattar åt din polotröja och din stroppighet.
För vad spelar det för roll om du har en komplett uppsättning ryska klassiker, när demonerna skriker i bakgrunden.
Jag köpte 30 ryska klassiker på en loppis,
i en lada.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar