måndag 31 augusti 2009

Den åttafaldiga vägen



Jag försvann från den navigerande kursen
kände stressen äta upp mig,
sa upp kontraktet med mig själv
plågade mig själv.
Så kom jag tillbaka,
jag vaknade ur min dröm och såg verklighetens lugn.
Vakna upp ur din dröm, vakna upp ur din dvala!
Sakta tittade jag inåt och rabblade " Buddha, Dharma"
för att sakta ta mig ner.
Tröttheten fanns kvar, men jag var lugn.
Insikten om den åttafaldiga vägen gör mig harmonisk
i köket sitter en lapp som påminner mig varje dag.
Jag skall släcka mina begär efter liv, och därmed leva
intensivt i varje nu. För bara
nu
existerar. Inte då, eller framtid.
Skala av tanken och omge mig med visa människor.
Skala av sorlet från media,
hetsen de skapar ger mig ingenting.
Sluta att läsa alla dåliga tidningar, bara läsa urval.
Tålmodigt dra ur pilen ur mitt hjärta och rena min själ
från hat, begär och okunskap.
Människor ser så stressade ut. SÅ få som är harmoniska.
I all rikedom har de missat någonting, insikten om
det
enkla
livet.
Jag kan aldrig påverka världen, om jag inte påverkar mig själv.
En evig sanning.
Skala av tanken, omge mig med visa människor.
Jag rabblar " Buddha, Dharma" i mitt inre,
där jag går
med de stressade människorna jäktande förbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar