fredag 21 augusti 2009


Utanför bastun insåg jag plötsligt, skräckslagen
att jag djupt saknade buddhismens filosofi.
Har tänkt för många dåliga tankar,
varit odisciplinerad, dragit ner mig
själv.
Stressat, druckit alkohol, ätit för mycket
kött, sovit konstigt, varit allmänt slarvig.
Missat att ta hand om mig själv.
Inte varit i nuet.
Handlat fel eftersom jag tänkt fel.
Men det kommer inte ändras snabbt,
jag måste använda Kaizen (sakta förändring) för att
kunna leva mer i harmoni med mig själv- genom att våga
vara den jag och alla är- upplyst.
För hur skall jag kunna förändra världen
om jag inte först förändrar mig själv?
Jag sätter mig och mediterar,
så långt jag har kvar, resan
har bara börjat.

( Intresserad av Buddhism och vill läsa mer. Tryck här)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar