tisdag 18 augusti 2009

Om 1800 talet


handlar 20 program från UR om. Klicka här, för att komma dit.

Det är en svår fråga om människan har lärt sig någonting av historien. Vi tenderar att göra fel igen igen och igen (krig och ökade ekonomiska skillnader). Det borde dock rent teoretiskt att lära sig av misstagen, vi borde alltså kunna förändra mänsklighetens framtid mera än vad vi tror. Eftersom att våra handlingar beror på hur vi handlar och inte handlar. Verkligheten är inte färdig utan en skapelse som hela tiden förändras.

En kompis tipsade om ett standardverk inom Marxism. Verket finns översatt och kan läsas här.

Malmö högskola har också en distanskurs om marxistisk teori.

Vill också tipsa om Marxismens ABC. Länk här.

Kolla också in den kända amerikanska marxisten David Harveys bok "limits to capital"

----

Jag lämnade drömmen vid dörren.
den var tung att bära och min
kropp gjorde ont av alla inre sår.
Jag lämnade drömmen vid dörren,
slog upp en whisky och såg in i framtiden.
Krigen slår undan hjärtat mitt som bultar,
bomberna faller i ett exotiskt land jag aldrig besökt.
Bomberna faller och tron på mänskligheten dör ännu en gång,
men drömmen tas om hand när jag lämnar lägenheten,
sitter på ett cafe och ser stressiga kostymer springa omkring.
Känner ångesten från de unga kvinnorna som shoppar sig till självförtroende,
de unga männen som piskar varandra för att få tjock hud.
Kampen fortsätter. Mannen bredvid mig må ha en Rolex, men spenderar kvällarna själv
vid teven.
Jag skrattar åt alla begären.
Mediterar gående vid alla butiker med skrikande reaskyltar.
Sakta skall jag gå in i mig själv och
bli den jag är, de personer jag är.
Den onde,
gode,
trötta,
balanserade,
sjuka,
friska,
kämpande,
poetiska,
politiska.

Hon tappar blodet mitt och byter ut det mot nytt.

( Om du inte tror att saker omöjliga saker är möjliga bör du se det här...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar