onsdag 7 oktober 2009

Poesi



Enlig Buddhismen har alla en chans
att bli en Bodhisatva - en upplyst Buddha
som stannar kvar på jorden!
Jag tänker mig att det kanske skulle vara
en
poäng.
Alternativet kanske inte är lika bra?
Att jaga som en blådåre efter det som
finns framför näsan.
Stillheten.
Varför skall jag jaga kärlek?
Hatar att gå på klubbar, vara på krogen,
göra mig till.
Nä jag skiter i det,
säger jag och skriver något konstigt mail, skickar något konstigt SMS
till någon stackare som inte fattar hur jag tänkt.
Och det fattar inte jag heller, ärlige, egentligen!

Buddhismen har en viktig poäng, det är att lidande är
detsamma som begär.
Kärlek är ett av begären och därmed lidande.
Så fort vi fastnar i en tanke på att person X kommer göra livet
helt,
så har vi inte ens förstått att det inte handlar om att öka
utan minska.
Att minska, är att öka.

Men snart är jag där igen, tron på att hon är den rätte.
När det alltid verkar gå fel. Borde prova att skita i allting med
kärlek, relationer, passa in, göra som alla andra, tänkta som alla andra,
handla och svälta mitt inre.

Jag börjar inse att utöka sitt inre är att utöka sitt yttre.
Den inre resan är den viktigaste resa du kan göra.
Kanske jag skulle göra den?
På allvar.
Skita i allt västerländskt tankegods och gå in i mig själv för mig själv.
Bli min egen värld.
Världen brinner och den kommer brinna mer i framtiden, var så säker.
Så den avgörande frågan är, skall jag gå emot eller med min intiution?
Den som säger att det nuvarande inte fungerar.
Den som säger att livet för mig är det andliga och inte det materiella.
Och här har vi någonting. För när det gäller det andliga är jag inte en förlorare, utan en vinnare. Som att det finns någonting som heter förlorare och vinnare när det gäller andlighet, att vara den man är?
Jag kanske är en av de sämsta när det gäller kärlek
men det betyder inte att jag är dålig på att gå in i mig själv och där finna en harmonisk
punkt.
Snarare tvärtom.
Min harmoniska punkt är alltid hos mig, när jag i livet ser stressade, olyckliga, hatiska människor gå omkring.
Begäret som brinner likt en eld.
De tror de kan minska den genom bensin.
Som att mera bensin på elden släcker den.
Begär är lidande,
att släcka begären är att lida mindre.
Jag tror jag börjar
Nu.

"Buddha
Dhamma"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar