fredag 17 april 2009

Mindfullness- att vara i nuet!( typ "rensa" hjärnan..)


Sökte på mindfullness på You Tube och fick upp en ganska intressant program. 9.15 förklarar denna snubbe från Stanford lite resultat som minfullness meditation kan ge. Samt vad mindfullness är och inte är. Sedan snackar han ganska mycket om social fobi, och vill du hoppa till slutsatserna av alla presentationen går du till 37.25.

Meditation är inte komplicerat, hela poängen är att gå ner i varv, skapa koncentrerad nävaro- och genom detta stärka vårt psyke! Inte att tänka positivt för att det är bra, utan vara öppen för olika tankar.

1. Meditation är inte svårt.
2. Meditation är inte flummigt.
3. Meditation kan göras på flera sätt.
4. Meditation är någonting naturligt.

Jag sitter inte ner i lotus ställning och mediterar, om jag inte är i skolan, utan jag sitter i min fåtölj och tänder ljus hemma. För mig handlar meditation om att aktivt slappna av, och vara i nuet. Det är egentligen allt. Att vara i nuet och koncentrerat göra vad man gör, är dock inte lätt. Medvetandet tenderar att vandra vidare ganska snabbt och fundera kring en massa andra saker. Poängen är dock följande, när man lär sig att vara där man är, och göra en sak i taget. Skapas det extra krafter som sätts in när det blir lite stressigt, och man faktiskt måste kunna fokusera kraftigt för att klara uppgiften.

Meditation kan ses som vad fysisk träning är för kroppen. När jag simmar, stärker jag min kropp- den tål mer. Samma sak med meditation; hjärnan blir mera effektiv genom att vi blir mera aktiva i nuet och efter ett tag gör en sak i taget.

Vi har alltså insett i väst att det är bra att träna, men då bara när det gäller kroppen. Vi har inte riktigt insett ännu att vi också måste träna hjärnan.

En mycket viktig poäng som jag vill verkligen understryka; att meditera är inte att skapa sig en alternativ värld, det är snarare att vara flexibel i tänkandet, och inse att du är där du, du står där du står. Du sitter på bussen, du väntar på tunnelbanan. Du väntar på kärleken med stort K, men du kan bara vara där du är NU.

Du kommer förstå vad jag menar, om du vågar att börja meditera.

En intressant sak är att om man söker på meditation på bilder, på google, så kommer det en massa filurer i lotus ställning. Observera, det du först tror är meditation är som tur var enklare. Eftersom att det finns olika tekniker.

John Kabbat Zin som är en populär figur i Mindfullness världen håller ett föredrag- spola till 3 min. Har för övrigt gett ut populära böcker. Spola till 21 minuter för intro till meditation.

" Meditation är som att stämma instrumentet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar