lördag 11 april 2009

Poesi




Klokan är 1.20 och jag borde sova för länge sedan.
Mitt huvud är tudelat, min själ splittrad, mitt hjärta bultande!
Hur skall jag kunna finna inre harmoni i denna galna värld?
min inre röst börjar samtala med mig:
- Du måste inse som Buddha sa, altling är förgänligt. Ingenting består!
Men snälla, hur skall jag kunna acceptera världen när den är så egoistisk?
- Du förstår inte, du måste först skapa en inre harmoni- när du är harmonisk kan du lättare se världen som den är och på så sätt omskapa den.
Tankarna flyger runt runt runt, jag vet att ingenting är evigt, att allt är förgänligt och att man bara kan vara i nuet, men vad gör jag när jag tappat tron på att det går att undkomma dhamma?
- Ha ha ha, de är tvivel som gör att du kommer närmare sanningen. För att undslippa lidandet måste du komma över begären, inse att ett stilla medvetande är mer värt än all den konsumtion du håller på med, alla krav du ställer på dig själv.
Men vad gör jag när jag inte orkar, när hela min kropp och medvetande säger att nu får det vara nog?
- Då mediterar du och försöker att komma tillbaka till den punkt där medlidandet blir din energipunkt. Du vet att medvetandet styr din verklighetsuppfattning. Du bör fokusera din meditation på det som du ser som "fienden" för så långt att du inte har fiender; så långt har du inte kommit. DU bör meditera över lidandet. Meditera över de som lider, lär dig älska dina fiender.
En ängel som lider, eller snarare en optimist som tror på människan!
- Du måste träna dig på att vara där du är, för där du är finns bara. Hat föder hat och kärlek föder kärlek. Att konstant vara vid vakt för hur ditt medvetande spelar spratt, är sättet att minska dhamma. Lidandets orsaker handlar om att du inte accepterar världen genom att du begär någonting annat. Endast genom att begären minskar kan du engagera dig i världen, och på så sätt förändra den.
Jag får nog hålla på ett par år känns det som..
- Ja vad trodde du; att rejält dämpa dhamma skulle handla om enkla saker som det yttre, när det bara handlar om det inre! Ditt inre tillstånd är någonting som flyter, det är vatten som kan gå åt flera olika vägar. Den dag du inser att du alldrig behöver lida- för du accepterar världens tillstånd och genom acceptans och kärlek till allt levande kan du också få andra att bli stilla inombords. Jag föreslår att du går och lägger dig och sover, istället för att knarka politiska bloggar.

-----
Att veta saker teoretistkt, innebär dock inte att det går att lätt använda i praktiken. Det är inte hur mycket text du tex. läser av Buddha, utan hur mycket du applicerar i livet. Teorin är enkel- praktiken fruktansvärt svårt..

3 kommentarer:

  1. Acceptera allting' du inte kan ändra på
    Förändra-innebär besvär,energiförlust
    Le'när världen gråter av hunger och törst

    Lev enkelt-dela med dej
    Men försök inte uträtta det omöjliga
    Råd-i all välmening......

    MVH Gladiatan

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det här tyckte jag var väldigt klokt:

    "lär dig älska dina fiender."

    Tänkte bjuda på ett citat från gamla testamentet:

    "Gud Ge mig sinnesro. Att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan. Och förstånd att inse skillnaden."

    Mvh,

    SvaraRadera