torsdag 9 april 2009

Poesi

Sittandes vid ett matbord
försöker jag komma ifrån nihilismen.
Tänker på att grannen, jag, och hans flickvänn
var och grillade igår- trygghet.
Jag rakade huvudet noggrant igen, tog på min
palestina sjal. Den äckliga rikemanspöbeln vid
östermalm tittade såklart snett.
Hon i skolan var vacker idag, undra vilka
hemligheter hon gömmer?
Är det var 20e eller 30e kvinna som blir misshandlad
i en nära relation?
Den inre ålderdommen ökar. Det verkar stämma att sjukdommar
kan göra en ung människa gammal i själen.
Det är charmigt och vemodigt att se alla oskuldsfulla liv.
Alla små problem de ältar.
Går ur mig själv- för att komma tillbaka.
Renar själen min genom lägre tempo.
Iaktar människors själar genom ögonen, ibland glimmar det till från ögonen.
Kropparna sprätter iväg.
Ögonlocken blir tunga, mediterar över alla som lider.
Funderar kring känslan över att bli misshandlad av den mann älskar.

2 kommentarer:

  1. Ung själ' i gammal kropp
    Finns också!

    Gäller att vårda båda väl
    Förlänger livet!

    Då måste man veta
    För vad-man lever.....

    Är det för att äta?
    Älska-det alternativet gillar jag!

    MVH Gladiatan

    SvaraRadera
  2. Jo, det är sant. Älska är ett viktigt begrepp. På en toalett vid Cafe Edenborg står det " Kärlek är svaret" det är fint skrivet.
    Johan Nyström

    SvaraRadera