lördag 12 september 2009




För mycket politik
hjärnan går på högvarv
min klena själ slits itu
när jag läser Rebellas rapport.
Är det värt att jag är,
med?
när jag är emot?
När jag stretar och hjärnan ser
tabeller över
ekonomins tudelning.
Min stackars hjärna
som suger in fakta
tills jag
spyr.
2/3 samhället är här
här
här
och jag vill skaka loss
PR nissar på 68an.
Ser ni inte samhällets missär?
Ser ni inte nyfattigdommen?
icke politiken gror fortfarande,
det här går inte.
Tänker jag.
Lyssnar på The Latin Kings
" De e knas"
ja, de e fett med knas!
.. för många pundare under..
Brödet är billigare i Särholmen
10 bitar bröd för 5 kr.
En avlastning de sista dagarna.
mina pensionspengar går till
Palestinsk ockupation,
nu måste jag ger pengar
till Röda Korsets verksamhet
i Palestina.
Företag har ingenting med
politik,
Bullshit.
Nej tack, jag vill inte ha privata ,
vårdföretag
Skolor
Pensionsplaceringar
Bostäder
Lägre skatter
Mer konsumtion
Ökade klimatutsläpp
Mer bilar
Mer vägar

Jag VILL inte.
Jag tackar NEJ till,
liberal politik.
skapar bubblor med
mina vänner och
böcker.

Detta egoistiska samhälle
Jag skulle levt i Paris 1789.
trott på revolutionen och göra
historia.
Nu är jag en gammal man,
som ser egoismen sänka
psykiskt svaga.
De trängs på gatorna,
i tusental,
blandmissbruk ökar,
alkoholen flödar bland
unga.

Jag pendlar mellan att inte bry mig
och vilja skaka människor.
Ser ni inte de tusentals människor
som är på gatan?
Ser ni inte de tiotusentals kvinnor
som blir slagna av sina män?

För mycket politik,
min hjärna går på högvarv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar