torsdag 3 september 2009

Jag lufsade vid centralen
de sprang omkring som dårar
de som tjänar fem minuter
på att springa till tunnelbanan
flämtande sprang de förbi.
Jag lufsade till tunnelbanan
den var försenad , folk blev arga.
Alla blev typ arga.
Jag log inombords,
de har inte lärt sig,
att vara
i
nuet
jag ville öppna munnen och säga att
- Tyvärr stressade stockholmare men ni
kan inte göra nått, ni får vänta i tre minuter till.
Men det kan man inte göra.
Man kan inte säga till folk att de skall
lugna ner sig.
Man kan inte lära folk att inse att de är där de är,
de måste förstå det själva.
De stressar och ser inte blommorna på väg till arbetet,
de ser inte träden, molnen, känner inte doften av den friska luften.
När jag står där vid den röda linjen mot Mörby Centrum så inser jag att
den moderna världen är
sönderstressad.
Vi springer som idioter och tror oss tjäna 5 sekunder hit och 5 sekunder dit.
Människan är en varelse där sinnet är helt avgörande.
Hur vi lever har med sinnet att göra-
det handlar om hur vi ser på världen, det är avgörande.
Världen kan bli lugn , bara du finner lugnet inom dig.
Släpp loss din ångest över framtiden,
släpp loss dina känslor det som varit och det som komma skall.
Jag vill ta med dig på en resa,
följer
du
med?
Hitta dig själv.
Var koncentrerad i varje ögonblick.
Jag lufsade vid centralen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar