torsdag 11 juni 2009

En ovanlig morgon


Som läsaren har märkt har jag en konstig blandning av politik och "renande" poesi på min blogg. Det är kanske i närheten av att vara privat, och inte personligt ibland men det kan jag leva med. Idag vaknade jag 5 på morgonen och kunde inte somna om, det var lika bra att gå upp. Det är egentligen min tid på dygnet, för jag vet att människor omkring mig sover. Känslan av att ha en hel dag framför sig, och inte behövs stressa är avkopplande och stimulerande. Om jag kunde ha regelbundna vanor skulle jag helst sova innan 22 och gå upp strax efter 5 varje dag, kanske jag börjar med det i framtiden; vem vet. En central sak hos mig är att inte stress upp mig, då missar jag att betala räkningar, bränner ner lägenheten eller sover helt galet oregelbundet. Det enda positiva är att jag skriver mera, men som sagt; tar man inte hand om sig, då går det åt helvete!

Politik och jag
Jag har ofrivilligt tänkt en del på S resultat i EU valet, även om det skulle göra mig gott att inte tänka. Att inte tänka, eller snarare att acceptera att jag inte kan göra så mycket åt en rörelse som verkar ha missat att man tjänar på att vara ideologisk, alltså mera radikal (varför tror du att min blogg heter radikalsocialdemokrati?). Jag ser det inte som att ge upp, snarare att vara realistisk. Man kan vara med i rörelser, betala avgiften och ha rösträtt. Det räcker ofta. Ångrar idag att jag inte är medlem i SAP, så jag kunde röstat på någon radikal sosse på kommande kongress, men man lär sig av sina misstag- i alla fall ibland! ( not)

Tiden går så fort. Jag tycker att jag åldras utan att jag märker det. Mitt sinne och kropp börjar få en "nött" karaktär- man kan nog se det i ögonen.

EU= elit i kvadrat...

EU är elitens projekt. Därför har man svårt att få folk att rösta, i hela Europa...
Fruktar att överheten inte har gett upp tanken på en "superstat". Chansen att Sverige skulle kunna ha en utvecklas välfärd minskar om vi skall behöva anpassa oss efter andra. Jag är inte emot att länder inom EU samarbetar- varför det skall behöva en federalistisk tendens förstår jag dock inte.

Världsregering

Egentligen vill jag ha en världsregering som styr över resurser från den rika delen till den fattiga. Här är jag inte för frihet alls; jag anser att fattigdomen är ett skämt och att vi i den rika världen rimligtvis borde ha fattat det vid det här laget... nej jag vill inte att DU skall kunna välja att ge pengar. Om jag fick bestämma skulle alla länder i den rika länder tvingas ge minst 10% av statsbudgeten en mycket lång tid, för att kompensera västs utnyttjande av fattiga länder i flera hundra år. 10% är faktiskt en ganska lite summa, om du tänker dig att Europeer har härjat runt i världen tokmycket. En mer rimlig siffra skulle antagligen vara över 20%... men kors i taket, då skulle ju din konsumtion påverkas!

Klimatångest och teknik

Men vi har det här med klimatet och de länder som påverkas av att vi i väst spyr ut avgaser är.. ja.. rätt gissat, den fattiga delen av världen. Så om vi vill minska klimatproblemet i världen, måste vi inte bara förändra vårat sätt att att leva, utan även ge bort teknik till den fattiga delen av världen.. du läste rätt GE BORT!


Nä, nu är jag hungrig.. klockan är ju redan sju på morgonen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar