måndag 8 juni 2009

Kommentar till EU valet



Som de flesta vid det här laget redan vet fick de stora etablerade partierna pisk av Piraterna och Mp. Det är intressant att det är unga som röstar på dessa partier, medan de äldre röstar i större grad på S och M. Mest problematiskt är det för V som inte alls har lyckats få sina väljare till valurnorna.

Jag är tyvärr sjuk och kommer ta en paus från bloggandet ett par dagar. Först skall jag dock skriva klart detta inlägg, och sedan hörs vi så snart jag är friskare.

1. Mona Sahlin gör rätt som försöker att skapa en positiv analys vid KG Bergströms frågor. Som partiledare måste hon se det som positivt att resultatet är bättre än förra gången ( nu ser jag att det inte var det..) att valdeltagandet ökar och att sverigedemokraterna inte kom in. Folk vill inte hänga i rörelser som har problem, folk vill vara med ett vinnande gäng.
2. Det negativa är att folk borde i högre grad ha röstat emot regeringen, nu gjorde visserligen det i viss grad, M fick betydligt lägre än vad de räknat med. Men vinnarna var inte S, utan PP och Mp.

Ehrenberg gör en bra analys av valet. Länk här.

"...Jag tycker EU-valet är ett misslyckande för oppositionen, ja för alla som tror på en politisk förändring.
Frågan är om partierna tänker detsamma. Eller om de tänker fortsätta med en oppositionspolitik som försöker högerflörta med medelklassen i storstäder och hoppas på att någon annan ska få igång de löntagarröster som nu stannade hemma."

Ja, det är ett problem att S spelar på fel spelplan, även om det har blivit bättre när man faktiskt vågat gå ut och säga att man vill investera landet ur krisen, och att skattehöjningar kan vara nödvändiga ( som att det är -). S skall självklart vara ett brett parti, men det blir problem när kärnväljarna inte går och röstar. Det finns mycket kvar att göra....

Som slut kommentar kan man säga att det är problematiskt med ett EU som folk inte känner sig delaktiga i, högerkrafterna kan genom EU få en spelplan internationellt för att lokalt vinna mark. Detta är mycket allvarligt. EU måste vara en legitim arbetspartner, annars kan man liga gärna lägga ner alltihopa. Drygt 40% valdeltagande är inte seriöst, om andra kontinenter till ex. Afrikanska Unionen skulle ha dessa siffror skulle vi i väst på en gång säga att man inta kan samarbeta med en sådan icke legitim partner.

-------------------------
Roligt jag, var inne på DN´chat mer eller mindre av misstag och fick svar av Margot Wallström.

"Johan Nyström Jag tror att elitens byggande av Europa inte har folkets stöd, jag tror det kommer ta många år innan folk blir mer engagerade. Vad tror du?

Margot Wallström

Jag har ofta sagt att EU hitills har varit ett projekt för en ganska liten politisk elit. Det duger inte längre. Då krävs att vi utvecklar dialogen med medborgarna och att vi erbjuder fler kanaler för att påverka. "Internet-remisser" har visat sig vara väldigt populära och effektiva tex."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar