måndag 15 juni 2009

Mitt manus kring lycka och självhjälp DEL 1

Jag har en länk på denna sida som leder till mitt manus som jag faktiskt skickat in en gång. Lägger upp delar här, så kan läsaren ta en bit i taget. Många saker jag skriver är självklara, men det kanske kan vara en poäng att säga det igen?
-----------

DEL 1
Texten får fritt användas så länge författarens namn och kontaktuppgifter är med; och så länge du tar kontakt med mig på johannystromsweden@yahoo.com

Bli lyckligare?

En grymt ärlig självhjälpsbok

“Gör det så enkelt som möjligt men inte enklare”- Einstein
Innehållsförteckning

1. Inledning.
2. Lycka och moderniteten.
3. Praktik och teori krig lycka.
4. Ekonomiskt kapital, socialt kapital och kulturellt kapital.
5. Klass, etnicitet och genus.
6. Media – den styrande kraften?
7. Att leva i rätt tempo, Sartre och Kierkegaard.
8. Att utveckla balans i livet, samt att ta ansvar!
9. Kritik mot självhjälps böcker.
10. Vad kan modern lyckoforskning lära oss ?
11. Lyckan och hjärnan.
12. Buddhism för västerlänningar.
13. Mindfullness – att lära sig vara i nuet.
14. Avslut.
15. Litteraturförteckning

Gräset stryker mot kroppen. Sjukhusets betongbyggnad ligger framför mig. Jag vänder mig om och får solen i ansiktet. Jag gör ingenting speciellt, andas och tittar omkring mig. Snart skall jag vara tillbaka på avdelningen för njurtransplantation. Livet blommar. Börjar allting om igen?

Tillägnas läsaren

Tack till : Min familj, vänner, Huddinge sjukhus - avdelningen för njurtransplantation och specialmottagningen “ Tidig Behandling för Psykoser” i Flemmingsberg.

Inledning

“Framsteg är omöjligt utan förändringar; och de som inte kan förändra sina tankar och åsikter kan inte ändra någonting”- George Bernard Shaw

” Jag har haft mera besvär med mig själv än med någon annan människa jag någonsin träffat”
D L Moody

” Allting förändras, ingenting förändras” Franskt ordspråk

Min rening (katarsis) har varit till stor del litteraturen, familj och nära vänner.
Tankens makt är större än vad vi oftast tror. Med tankens makt vill jag inte peka på något verklighetsfrämmande, som att gå in i någon mystisk sekt och strunta i världen utanför. Jag förordar inte späkning! Medelvägen tror jag är rätt väg.
Det handlar om att uppleva världen mera intensivt, med ett kontrollerat sinne. Meditation och analytisk reflektion spelar här en stor roll. Jag kommer dock inte påstå att det är lätt att omvandla teori till praktik, då skulle jag ljuga. Att veta hur man skall tänka och handla, betyder inte automatiskt att man gör detta. Människan är ingen maskin! Människan är den mest komplicerade konstruktion vi hittils vet om.

Rakt på sak

Den här boken går ofta rakt på sak; jag har helt enkelt andvänt mig av böcker jag ansett varit intresanta och gjort det jag är mycket bra på, sammanfatta det viktigaste som skrivs.

Jag är ingen “Guru” men jag tror jag kan ge dig insikter som gör ditt liv mera meningsfullt på lång sikt. Om jag inte gett dig detta efter att du läst boken, ber jag om ursäkt. Då kanske du kan ge bort den till någon som kan andvända den, eller använda som grund i korvgrillningen. Jag kommer inte påstå att jag har alla svar. Ingen har alla svar! Vi har bara pusselbitar, som vi kan lägga ihop och hoppas att det blir någonting bra utav.

Poängen med boken är att slå ihop modern forskning och uråldrig visdom. Genom syntesering kommer någonting ut som förhoppningsvis kan vara till hjälp, eller ialla fall väcka tankar som kan leda vidare.

Jag skriver faktiskt primärt för att få ut och sortera alla tankar, om det kan vara till någon nytta är det bra! Jobbigast kanske är att jag inte kommer säga att det är enkelt att förändras. Det får oseriösa författare säga. Förändring är tiden*intensiteten och detta beror helt på personen. Invanda mönster går inte att omprogrammera snabbt , utan kräver tid, engagemang och reflektion.

Efter att ha sovit mycket dåligt en natt, fått nobben av en kvinna, och till råga på allt varit lite för manisk. Vände jag tanken och kom fram till att jag ville skriva om den moderna lyckoforskningens resultat och koppla detta till Buddhism och “medveten närvaro”. Buddhism och lyckoforskning råkar passa som hand i handske, eftersom att Buddhismen mångt och mycket går ut på hur man ökar sin grad av lycka. Medveten närvaro råkar vara en central del i Buddismen, så allt hänger ihop.

Jag citerar Einsten “man skall göra saker så enkelt som möjligt, men inte enklare” Detta menar jag är centralt; att skala bort ovetenskapligheterna och fokuserar på det som verkligen spelar rolll. Att göra detta är att finna vad som är viktigt och vad som inte är viktigt. När det gäller lycka så är det mycket enkelt när man väl förstått poängen, samtidigt som det kan vara svårt att ta till sig nya fakta och göra saker annorlunda. Det enkla är oftare svårare än det svåra.

Dalai Lama och sinnet

Dalai Lama har sagt att sinnet är som en odisciplinerad elefant. Vad han menar med detta är att om man inte har kontroll över sina tankar och medvetande, riskerar man att gå fram som en blind ångvält. Ibland vara i harmoni men oftare lida för att man inte kan kontrollera sig själv ( titta på människor omkring dig när du är ute, hur många skulle behöva slappna av?). När lidandet ofta är onödigt. Detta med självkontroll är någonting mycket svårt och enkelt. När man inser att man kan välja vad man tänker på och hur man handlar, så är det hela mycket enkelt. Man förstår inte ens hur man kunde tänka och handla oreflekterat som man gjorde förrut. När man kan någonting så är det enkelt. Vi handlar automatiskt.
Men ofta så kommer människor inte långt. Vi fastnar i mystiken kring att disciplinera sinnet, som att det vore någonting märkvärdigt. När det i själva verket är det mest självklara i världen, vi vet att vi är vad vi tänker. Jag har en affisch i mitt kök där det står “Freedom is in your mind”, det kunde inte vara mera sant! Verklig frihet är att disciplinera sinnet, det är det enda du alltid har kontroll över. Allting annat kan styras av andra, men sinnet är ditt. Vilken tur att just detta som du alltid kan kontrollera över råkar vara ditt starkaste verktyg för att nå ökad lycka och harmoni! Sedan kommer jag inte påstå att det är lätt att disciplinera sinnet. Det är kanske det svåraste man kan försöka göra. Eftersom att det samtidigt är så enket och så svårt.

Psykologi och aktiv avslappning

Vi vet ifrån psykologin, att vi oftast flyr när det blir problem. Vetskapen om att vi oftast flyr när problem dyker upp, ger oss en anledning att öva oss att se verkligheten klart. Att se verkligheten klart är att bland annat använda sig av Buddhistiska verktyg som kan göras konkreta till stressiga västerlänningar. Psykologi kan lära oss mycket hur människor fungerar, de flesta har dock inte tid att läsa tusentals sidor. Att aktivt slappna av, vilket Buddhismen lär oss, är att se verklighetens kompleixitet samt vackra och fula sidor. Avslappningsövningar är inte att gå in i en annan verklighet, utan att leva livet mera intensivt. Jag kommer inte att skriva om komplicerade sätt att slappna av, mest för att jag tror att det enkla verktygen för avslappning är bra att börja med. Efter att man akivt tänkt på avslappningsövningar ett tag, kan det kanske vara en god ide att gå vidare och intensifiera avslappningen. Då ber jag läsaren om att själv söka efter den digra litteratur som finns.

“Att ibland stanna upp ett tag , kan vara enda möjlighten att orka gå vidare” – Olle Wedholm

Att faktiskt stanna upp i vardagsstressen. Se hur man lever och fundera över hur man vill leva. Kan vara ett effektivt sätt att börja snurra de tankar som på sikt kanske är helt avgörande för hur man lever. Att i framtiden orka gå vidare , mot okända mål.

Inte någon vanlig självhjälpsbok

Jag vill poängtera att detta inte är någon ultimat självhjälps bok. Det är viktigt att ta kontakt med psykiatri eller psykologer om man mår välldigt dåligt. Har man hamnat välldigt långt med i träsket är det inte lätt att ta sig upp själv, och det vore djupt deprimerade människor i fortsättningen läser glittriga böcker istället för att gå till psykologer och psykiatriker. Jag har verkligen låg respekt för de som framställer sina böcker som leder till dans på rosor. Du måste lägga ner mycket energi för att kunna använda dig av strategierna som jag kommer gå igenom. Du kan inte vara djupt deprimerad för att orka kunna göra konkreta förändringar! Jag tror att betydligt fler människor skulle må bra av att gå till psykologer och psykiatriker.

För de flesta (inklusive mig själv) kommer det krävas många års träning för att sakta tänka och handla mera medvetet. Jag kommer inte hela heller hymla med att jag anser att människan är beroende av den andre. Att vi är ett djur som är beroende av andra.

“Det är bara om man börjar , som det omöjliga kan bli möjligt” - Anonym

I slutet kommer jag presentera en total lista över böcker jag har andvänt mig av. Jag kan verkligen rekommendera den läsare som är intresserade att grotta djupare att läsa dessa. För som vi kommer upptäcka, lycka är någonting som man tränar sig i; inte någonting som man antingen har eller inte har. Vilken verkar vara en vanlig åsikt i västerlandet.

Carpe Diem – Fånga dagen!
------------
Slut DEL 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar