torsdag 4 juni 2009

Poesi


Har skrivet en del gamla "crazy" dikter som jag tänkte föra över till datorn. Dock två tankar från Göran Sonnevi bok Oceanen.

" Vad är det jag
inte vet
om mig själv
Sannolikt
nästan allt
Var därför
inte rädd"

" Varje ord
finns bara
i kärlek"

Från samlingen "Oceanen"
-----------------------
Gammalt bråte

Stress
stressigt
Jag stresar fort
svett
hjärtslag
Jag
Stressar
stressade människor utan mening
mål
tanke
Stress
Stressigt
fortast vinner
i samhällets ekorrehjul
(tils du vila får?)
-
Bort
skönt ord
vändning
försvinner i tomheten
ej ljust
mörkt
vändning
Bort vill jag
NU.
-
Smärta
Ensamhet
Gråt enformighet
Tråkigt
Egoistiskt, ologiskt?
Skrattar gör
JAG.
Åt allt.

Enformighet grått
ensamhet
smärta
meningslöshet
meningslöst, ett vackert ord?
Ordens ord.
Långt ner i SKITEN
skrattar gör JAG
men inte
DU
DU förstår inte
ironin
-
Konstnärer
blod och tårar
DU lider
lever på hungern efter
mening
mål riktning.
ABCDE..Å
Bryt upp
Bryt UPP!
-
Tystnaden smetar
av sig i den sura
lokalen
smetar av sig på
natten
då jag trivs som en
blodigel.
Prata, babbla,
skit.
Väller ur munnen som
inte tyst kan
vara.
Dränk mig
förför mig
förstår mig.
Prata skönt.
-
Hon lider
dränker sitt JAG
i en falsk
oförstörd roll
musikern som lyfter
själar
till en falsk
himmel!
-
Glömt allt
nu är livet levt.
Existensen
Essensen
Vada varmt
vatten.
Fruktens sötma
Rofyld sömn.
-
Oroande
sätta i halsen
torna mot vass
kant
Stillbild
Livet i bild.
-
Värme kaffe
musik.
Sälskap, det lilla
livet
i det
stora.
-

Dikt skriven ikväll.

Hon är den taggiga
rosen.
Jag sticker mig på hennes
taggar, rosen doftar underbart.
Jag,
sticker mig igen, igen!
Hon är rosen,
frågar hur jag mår,
"tack bra X" sticker mig
igen.
Doften av hennes själ,
Jag dör av smärtan
Jag njuter av smärtan.
Vaggar mig till sömns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar