fredag 20 mars 2009

Argument för 6 timmars arbetsdag


1. Det gör att färre människor blir sjukskrivna och sjuka.
2. Ökad fritid skulle många uppskatta; jag är relativt säker på detta..
3. Tillväxten skulle minska vilket skulle vara bra för miljön.
4. Vi skulle arbeta för att leva, inte leva för att arbeta.
5. Färre människor skulle vara arbetslösa, eftersom att fler arbeten skulle skapas.
6. Ett långsammare tempo i samhället skulle vara gott, speciellt för alla vi som inte riktigt fixar hyper-kapitalismen.
7. ETC har en intressant artikel.
8. Eftersom att produktiviteten hela tiden ökar varje år, skulle detta kunna minska arbetstiden istället för att innebära höjd lön.
9. Vi blir rikare och rikare materiellt sett- men lyckoforskare menar att vi inte blir lyckligare. ( läs mitt manus..)

2 kommentarer:

  1. Jag klickade mig hit till din blogg från ETC och ledaren om att pensionerna planeras att sänkas. Men jag kan inte läsa någonstans i din text om just detta. Hur kan det komma sig?!

    Själv är jag 40-talist och nybliven pensionär. Och trots att jag jobbat sedan 20-årsåldern - förutom en studietid mitt i - har jag en pension som är ca 40 procent av det som jag skulle haft som lön om jag haft jobb idag. Troligen pga att jag hankade mig fram på timmar de sista tio jobbåren. Men när företaget konkade och alla slängdes ut var det inte lätt för 'åldersfolket' 55+ att hitta stadigvarande sysslor. Och ju närmare 65 år, desto svårare att hitta ens vikariat och timmar ...

    Sista året var jag helt arbetslös och utan a-kassa pga att reglerna beslöt så för den som haft särskilt anställningsstöd. Kul, va?!

    Så kan det alltså gå ...

    Och nu ska Alliansen krympa kakan för oss som knappt blir mätta av den lilla kaka vi redan har.
    Alltmedan 'höjdarna' i alla läger har ett överflöd som de inte ens kan göra av med.

    Klyftorna har ökat och många längtar så mycket efter rättvisa att det puttrar ute i landet. Och ...

    Stina

    SvaraRadera
  2. Hej, Stina! Jag tror jag skrev något om miljö på förra veckan ledare, och sedan har det varit kvar! Jag är inte haj på tekniken, men i detta fall tror jag faktiskt att det är just tekniken som pajat!?

    Ja, det är helt galet att villkoren för pensionärer är som de är. Som ledaren skriver så kan man inte behandla folk hur som helst. Tyvärr tror jag inte kanske att S skulle så vara radikalt bättre i dagens läge, men det skulle ialla fall inte vara värre.

    Som du säger så finns det människor med bra villkor, det handlar snarare om att samhället tollerarar stora skillnader mellan folk.

    Mvh
    Johan Nyström

    SvaraRadera