fredag 27 mars 2009

Den (O)radikala socialdemokratin + LO= *stolpskott*

Med tanke på att jag har druckit lite rödvin så måste jag hålla minna hästar; men jag kommer vara kort. Alltså, i dagens DN debatt skriver Mona att det krävs åtgärder för att få igång Sverige. Ja, jag vet inte om 5 miljarder räcker, men det är ialla fall bättre än ingenting. Nå, det jag stör mig på är att man slutar med att skriva " framgång kräver rättvisa" alltså inte jämlikhet, som är ett begrepp som faktiskt går att mäta. Rättvisa är luddigt och är anpassat för att de i mitten av politiska fältet skall bli glada- som vanligt. Jag menar att S måste våga stå för ökad ekonomisk jämlikhet. För detta är ju faktiskt poängen med vänsterpolitik- att minska skillnader. Och om jag inte fattat saken fel handlar reformismen om att sakta minska skillnaderna; inte accpetera att de finns!

Metro skrev om alla fackpampar som tjänar fet med cash. Nej, jag anser faktiskt inte att Wanja skall avgå. Jag är inte medlem i LO, så jag slipper se förbundet bli svagare år för år. Även om man borde vara orolig för den fackligt-politiska samverkan.. det jag dock vet är att vanligt folk resonerar såhär typ
1. Wanja har tycket det varit ok med höga pensioner
2. Wanja sitter i 25 styrelser, wow crazy!
3. Vänstern klagar över bonusar men städar inte framför egen dörr.
= slutsats, eliten skor sig; as usual..

Vilka slutsater man skall dra av detta är inte lätt. Jag vet dock att Wanja per automatik kommer förlora varje gång hon pratar om girighet och bonusar. Vilket är lite jobbigt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar