onsdag 11 mars 2009

Simone Weil

"Att läsa Simone Weil är en fantastisk medicin mot all ytlighet och alla slagord. Man blir alls inte lärjunge, en del måste man uppresa sig mot men hon tvingar en att se världen och allt som skulle vara möjligt att uträtta och får en att undra varför vi inte sätter igång."
ETC

Om jag inte redan har en bokhög som väntar skulle jag genast gå till bibblan. Min granne har köpt Foucault och var väldans glad på tunnelbanan... skall skriva om honom någon gång.. även Benthams panopticon är intressant!

Det där om att en annan värld skulle vara möjlig, och att kämpa för detta- får mig att tänka på Sartre, och hans tanke om att den andre frihet hänger ihop med min frihet.

Tiden går.

Man måste våga se att världen skulle kunna vara på ett annat sätt. Annars blir det nästan omöjligt att leva..

1 kommentar:

  1. Jag kan inte annat än rekommendera att börja läsa henne.
    Har nästan blivit som besatt, och det finns hur mycket som helst skrivet om henne, dock inte i sverige, men i den övriga världen.

    http://emergenceofhumantouch.blogspot.com/search/label/weil

    Som ett litet smakprov vad jag hittat som intressant i hennes texter och tankar.

    SvaraRadera