måndag 30 mars 2009

Att vara politisk medveten..


jag satt och åt med några kursare i historia och vi pratade om att vara politiskt medveten. En av tjejerna jag pratade med sa att hon gärna skulle velat varit politiskt omedveten, att folks problem gällande vilka nya skor de skall köpa istället för att se den ekonomiska och ekologiska kris som vi befinner oss i.

Och även om folk är politiskt medvetna, tror de att världen inte går att påverka. Som enskild individ finns det en sanning i detta, men samtidigt går det att påverka om man är i ett kollektiv.

Att vara politiskt aktiv är ett slit. Ofta har jag funderar på vad jag får ut av det hela, många gånger gnuggar jag ögonen och känner tröttheten totalt dominera. Samtidigt kan jag inte sluta att tro på att den parlamentariska vänstern skall kunna förändra världen, mot en mera jämställd och hållbar värld. För om man inte tror på detta, blir allting tyngre; det blir blytungt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar