onsdag 11 mars 2009

Reinfelds " Det sovande folket"

Alliansfrittsverige ger ut boken som av någon undlig anledning inte går att få tag på? Jag kommer inte läsa hela boken, eftersom att jag inte tror att den har sådana stora litterära kvaliteer. Jag har redan läst "Atlas Shrugled" av Rand och den var faktiskt bra.

Som jag har skrivit i kommentarsfältet på alliansfrittsverige, tror jag inte att Reinfeldt egentligen vill vara socialliberal, smyg sosse, eller vad man "elakt" skall kalla honom. Jag tror att han faktiskt gillar Timbro- nyliberalism, och att hans sorti från radikal höger till mitten höger; bara är ett spel för gallerierna!

Det handlar helt enkelt om att vara kvar i politiken. Den unge Reinfeldt insåg antagligen i riksdagen; att det inte funkar att skälla på välfärden, däremot kan man skälla "light". Genom detta kunde "Nya" moderaterna vinna valet och sedan genomföra en mera radikal högerpoltik än vad man retoriskt lät psåkina i valet 06.

Kärnfrågar lyder:- Hur mycket idealist vs. pragmatiker kan man vara för att få smaka på makten?

1 kommentar:

  1. Att allt bara varit retorik borde väl de flesta ha sett vid det här laget! Regeringens politik i dessa kristider att inte göra någonting är ju precis det Reinfeldt beskriver i sin sk bok. Han har dock varit mycket smart och kan nu genomföra sin framtidsvision.

    SvaraRadera