måndag 2 mars 2009

Maria-Pia Boëthius om krisen

" Vad var det vi sa...Vi har i ungefär 20 år utsatts för en babbeltortyr, som saknar motstycke, en slags waterboarding där vi alla doppats ner i oändliga föreläsningar om kompetens och frihet och avreglering, ekonomisk globalisering, marknadens osynliga hand och självreglering."
http://etc.se/artikel/20397/vad-var-det-vi-sa

Ja, man skulle levt på 70 talet ;)

Det är väl så att marknaden har sedan 80 talets hyllats, man har trott att egoism är det som gäller. Att samarbete inte fungerar, vilket jag håller på att kräkas över- att behöva för 1001 första gången säga att samarbete funkar visst! Om det inte fungerade, hur skulle mänskligheten se ut då? Det vore faktiskt intressant att gå utifrån filosofiska modeller och se hur verkligheten faktiskt fungerar. För i verkligheten guess what, hjälper vi varandra. Om min granne tappar sin matkasse vid trappan hjälper jag till att hämta upp varorna, för att det sitter i ryggmärgen- man behandlar andra som man själv vill bli behandlad. Svårare än så är det inte! Man vill att andra skall ha det bra, och att man själv skall ha det bra- mänskligheten hänger ihop. Om jag överkonsumerar, måste någon annan underkonsumera. Om EU+USA lever helt galet över jordens förmåga, kan inte 5 miljarder till göra samma sak.

Det funkar bara inte. Vi kan inte shoppa oss från klimatångesten. Däremot börja reflektera hur vi lever och tänker; eftersom att detta hänger ihop!

Hegemoni, hegemoni.
--------
Bye the way,
Var är den dagliga vänstertidningen som jag kan läsa? Förutom AB som bara har ledarsidan som vänster och enligt mig är en jävla **** tidning. Jag svälter av ideologisk brist..

1 kommentar:

  1. Jag önskar att ETC kunde bli en nyhetstidning istället för en tidning full av tyckande. Jag anser att Vänsterns tidning "Flamman" är den bästa tidningen för nyheter ur ett vänsterperspektiv idag.

    SvaraRadera