måndag 16 mars 2009

Klimatet - again, again, again!

"Den 10 mars ställdes tio klimaxaktivister inför rätta – anklagade för att ha försökt rädda planeten. Medan de som äventyrar planetens framtid för egen vinning går fria. Är det så vi ska ha det? Nej, det är dags att inse att varje människa som tar vetenskapen på allvar har en plikt att agera i klimatfrågan."
ETC

( Ang. att detta länkas från ledare på ETC, jag kan tyvärr inte göra nått. Teknik tjafs)


Det är viktigt med civil olydnad, eftersom att situationen när det gäller klimatet är så akut; och blir akutare. Politiker och den breda allmänheten måste förstå att det inte går att gå i samma spår, om det så krävs att göra "olagliga" handlingar.
I dagens media när det är så svårt att nå framm, krävs det radikala åtgärder för att visa på att en annan värld är möjlig. Ett problem är att jag tror att kommande Köpenhamsmöte inte kommer uppfylla de önskningar insatta kämpat för. Men samtidigt så kan man inte ge upp; det gäller att kämpa för att jorden inte helt skall dö av feber.
-------
Jag sitter på en parkbänk 2020. I gräser leker Johanna med ett par kompisar. Några år senare frågar hon varför vi inte förstod vad som höll på att hända, att jordens klimat skulle leda till nya problem för mänskligheten- ja alla arter på våran planet. Jag som i min ungdomm tillhörde den radikala socialdemokratin, blev lärare, la av med all politik och pratade skit om politiker. Hon ställde frågan jag inte ställt till mig själv på länge, för jag tyckte svaret var så självlart. Svaret var ju att aktivister under flera årtionden försökt på den stora tysta massan med på tåget, men att det inte var lätt. Företagens makt var så stora, politiker hade börjat likt amerikanarna bli sponsrade och kunde såklart inte säga vad de ville säga.

Hon blir arg över svaret " man kan ju inte bara ge upp!" och hon har rätt. Tekniken gjorde visserligen att saker inte spårade ur totalt, men samtidigt skapades ett nytt begrepp- klimatflyktingar, som sedan tog upp så mycket av politikens problem.

- Pappa, om man inte kämpar så lever man ju inte? Tyngden inom mig blir allt större och himmelns brinnande sol påminner mig om att somrarna blivit betydligt varmare, även om Timbros nya klimatsektion "Ekokapitalism" gav ur rapporter om att det var naturliga förändringar. Om det sedan var naturligt att kunna göra vin i Skåne, tja..

Vi går tillsammans till spårbilen, tystnaden lägger sig över staden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar