onsdag 20 maj 2009

Journalistiken och samhällsrollen?


( Vänner, med tanke på förra inlägget.. jag mår bra.
Om jag inte får skriva av mig fastnar det länge, att skriva är alltså ett sätt att bearbeta saker. Jag bearbetar främst genom poesi. Jag skriver alltså inte poesi för att det är roligt utan för att jag måste. Vilket inte är en helt ovanlig tes bland människor med författar ådror. Tyvärr har jag misslyckats med manus, men det kanske kommer så småningom. Det finns ju en i klubben som skall snart ge ut en bok, coolt! :)
----------------------------


"Frisk" och "sjuk" i samhället och media
Jag tänkte i detta inlägg knyta an till ett annat inlägg som jag skrivit för ett par dagar sedan. Ett inlägg som handlade om Anna Odells "konst". Jag blev glad när jag imorse startade datorn och läst SR nyheter. Vilket inte händer så ofta..

Först vill jag be er att läsa denna artikel från SR. Den handlar om att man från KarolinskaVil gjort en kvantitativ studie bland människor med mycket svår psykisk sjukdomm. Sjukdommen är såpass svår att många av patienterna orkar inte leva, självmordstalen är mycket höga om vi jänför med "vanliga" människor.

"Schizofrena är inte mer benägna att begå våldsbrott än vem som helst"

Detta förbryllar även mig.!Man tror att de som har grov verklighetsproblem skulle vara mera våldsbenägna´; speciellt om man hänger med i media. Slutsatsen är snarare att så länge patienten inte missbrukar alkohol eller knark, är skillnaden med kontrollgruppen liten. Det finns en skillnad, men den är inte så stor som man skulle kunna tro.

Media- drevet efter pengar!

De flesta kanske inte tänker på media, men när det gäller psykisk ohälsa spelar det roll hur saker och ting framställs. Media är tyvärr sensationslysten. Även om poängen för journalister är sammhällsintresset, så är det som vi vet inte ovanligt med artiklar och bilder som handlar om sex och våld. Eftersom att detta säljer.
Galna människor som gör galna saker ökar upplagan, och det är så att upplagan är för kvällstidningarna helt A och O. Poängen är inte att göra de bästa nyheterna- poängen är att casha in till aktieägarna... vilket kan vara en motsättning för god journalistik.
nu är det så att om vi hör en massa saker hela tiden så påverkas vi. Media skapar sanningar oavsett om de faktiskt är sanna eller inte. Det här är ett problem, för med en sensationsdriver journalistik så tappas lite granna av syftet. Att skapa djupare diskusioner i samhället och kritisera makten.

Sanningar är ibland inte enkla, och detta kan vi lära oss av nyheten från KI.
Jag önskar ofta att journalistiken skulle bli mera problematiserande, istället för att skapa enkla sanningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar