torsdag 21 maj 2009

Poesi



Röd/svart kärlek
Sådär - dra upp allting ifrån gatan
sug på smärtan av att inte veta.
du som tror att kärleken är enkelt.
Majakovskij som i vredesmod sköt sig i hjärtat
vilken fegis, dock en av de största ryska poeterna.
om du hade en whisky skulle du ta dig en jävel
lugna ner det inre
och känna spriten blandas med ångesten.
hur kommer det sig att kärlek är svart
när de borde vara röd?
drar upp allting från gatan och hennes
ögon
får mig ur balans.
han tittar oroligt på mig
som att jag inte känner medlidandet med en bitter eftersmak
den stackars saten, jävla amatör täänker han om mig.

och javisst, amatör är jag.
lägger stenar på varandra och ser hur
högt jag kan bygga dem.

iband bygger jag stenar för högt och allting rasar
rasar.
ibland bygger jag stenar för högt och det rasar.

Jag rasar ihop och bygger upp mig själv
rasar ihop och bygger.

Musiken bländar mig. Sigur ros knäcker cementet i hjärtat
som börjar pumpa.

Kärleken kommer pulserande i ådrorna, jag ler.
Ler.

Visst är det undebart att vara förälskad.
Att tro att den andre skall täcka världen med ett skimmer
av fullkomlighet.
Jag sluter ögonen och lyssnar på en låt som får ångesten
att smälta.

Att smälta för kärleken - eller stelna likt en isbit?

Demonerna kommer tillbaka, de häcklar mig. Jag sätter på hörlurarna
oåterkomlig. Basgången mosar mitt avstånd.
" Its fucked up..fucked up"

Om jag inte vore så trött skulle jag sätta mig i lotusstälning och meditera
över henne. Försöka att se henne från olika vinklar.

Denna svarta text, oljan drippar ner på pappret. Sittandes i ett av världens rikaste
länder och
klagar.
Jag är inte klok.
Att smälta för kärleken eller stelna likt en isbit

Skrattar åt mig själv- har du inte lärt dig någonting.
Varför springer du i högt gräs när det finns en sandad väg?

Tankarna spretar, jag har fortfarande inte kommit långt på
upplysningens väg.
ingenstans alls.
röd
svart
kärlek
blanda det i en drink och servera till mig
iskall.
säg sedan att du finns på riktigt. Att du inte är ett spöke bland
andra
spöken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar